Calitatea produselor se poate realiza prin utilizarea de instrumente de analiza si apoi interpretarea rezultatelor obtinute in urma controlului esantioanelor de produse. Controlul se realizeaza utilizand un numar de sapte instrumente, care la randul lui are imporatanta si influenta sa in determinarea nivelului calitativ al produsului final.

Instrumentele cat si metodele de control sunt urmatoarele:

  1. colectarea datelor si recunoasterea datelor colectate,
  2. identificarea cauzelor care creaza probleme in derularea procesului,
  3. ilustrarea variatilor din cadrul procesului productiv,
  4. controlul procesului in conformitate cu procedurile de control,
  5. prezentarea corelatiilor in urma analizei datelor controlate,
  6. comunicarea rezultatelor controlului,
  7. fisa de inspectie si planul de experienta care a rezultat in urma procesului de analiza si control.

Cea mai importanta activitate din cele enumerate este de colectare a datelor. Ea este cea care face ca nici o decizie de imbunatatire a procesului sa nu poata fi adoptata daca nu are la baza registrul datelor rezultate in urma controalelor din cadrul fluxului de productie. Colectarea datelor se va realiza prin intermediul fisei de urmarire, elementul esential in derularea procesului de control si cu precadere in adoptarea deciziei corespunzatoare de continuare a fluxului de productie in starea in care este fara inteventii exterioare.

Datele cuprinse in fisa de urmarire pot fi apoi prelucrate in diferite moduri, care la finalul prelucrarii conduc la adoptarea unei strategii viitoare de control si imbunatatirea procesului de productie.

Un alt element foarte important este reprezentat de intrumentul numit „comunicarea rezultatelor analizelor efectuate „. Rezultatele analizelor nu trebuiesc stocate sau tinute in fisierele controlorului sau in biroul factorului decident, ci ele trebuiesc popularizate, comunicate, operatoriilor, pe tot fluxul de productie pentru a lua la cunostiinta de problemele aparute, de abaterile care sunt reclamate, si apoi sa poata fi luate deciziile corespunzatoare pentru a aduce procesul in limitele stabilite initial fara a aduce prejudicii sau pierderii.

Comunicarea rezultatelor trebuie sa se faca daca este posibil prin reprezentari grafice sugestive care sa transmita mesajul pentru imbunatatirea calitatii produselor. Comunicarea trebuie sa fie obiectiva, sa prezinte cat mai simplu metoda utilizata in esantionare si control.

Andrei Victor


0 comentarii la “Controlul calitatii”
Comentariul tau